Tunas Baru Vanilla

Salam Ramadhan. Tanaman vanilla ada lapan. Tiga anak pokok dibeli melalui pos tapi malangnya dua anak pokok tunas tertanggal ketika sampai. Beli dari Vanilla Temerloh. Pihak Vanilla Temerloh ganti dengan lima keratan percuma. Sedikit penerangan untuk menjelaskan keadaan orkid vanilla.














Bulan 10 April 2019 dapat tiga anak pokok vanilla tapi yang selamat ada satu pokok manakala yang lain tunas patah tapi aku masih percaya ia boleh tumbuh tunas baru. Pindahkan dari polibag asal kepada yang besar sikit. Medium aku tambah adalah cocopeat serta tanah organik dari Sarjani Enterprise. Cocopeat aku beli empat beg besar. Awal bulan Mei 2019 tunas baru tumbuh dari salah satu anak pokok yang rosak ketika pos. Semalam 21 Mei 2019 anak pokok yang ketiga tumbuh dua tunas baru.



Yang keratan pula aku tanam dalam polibag besar. Medium 98% cocopeat dan lagi 2% tanah organik dan tanah lebih-lebih aku dari pasu lain. Cara tanam keratan vanilla ada bermacam cara aku tengok. Yang paling penting adalah bahagian yang dipotong perlu di rawat samada dengan biar dia kering paling kurang 24 jam. Atau kalau nak cepat boleh titiskan lilin yang cair ke bahagian yang dipotong. Pastikan semua bahagian telah dilitupi oleh lilin. Tanam menegak boleh, melintang pun boleh. Tapi dicadangkan tanam secara melintang dan kedua bahagian hujung keluar dari medium.





Comments

Popular Posts